جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
صفحه نمایش AMOLED چیست و اولین گوشی با آمولد

یادی از گذشته: اولین گوشی با صفحه نمایش سوپرآمولد و سیستم عامل بادا

به خاطر دارین اولین گوشی با صفحه نمایش SuperAMOLED کدام گوشی بوده؟ شاید بیشتر شما بگید اولین سری S سامسونگ در صورتی که اینطور نیست. این صفحه نمایش برای اولین بار در مدل ویو Samsung S8500 Wave استفاده شد و بعد از دو ماه گوشی Galaxy S مجهز به این صفحه نمایش خاص شد.

بسته بندی کامل گوشی سامسونگ

شاید هم درست گفته باشین، چون حتما سری ویو Wave سامسونگ با سیستم عامل بادا (به زمان کره ای اقیانوس) رو به خاطر دارید. سیستم عامل Bada منجر به تولید سیستم عامل تایزن Tizen سامسونگ شد که امروز در تلوزیون های هوشمند و ساعت های هوشمند سامسونگ استفاده میشه. البته ساعت های جدید سامسونگ مثل Watch 4 دیگه از تایزن استفاده نمی کنن و مجهز به سیستم عامل اندروید هستند.

گوشی Samsung Wave S8500 اولین گوشی مجهز به SuperAMOLED

بزارین یه کم به عقب بریم، میمو (Maemo) یک سیستم عامل بر پایه لینوکس برای دستگاه های قابل حمل (تبلت های اینترنتی و گوشی های هوشمند) بود که توسط نوکیا تولید شد. اینتل هم سیستم مشابه ای به نام Moblin داشت. بعد این دو کمپانی بزرگ تصمیم گرفتن تا این دو تا سیستم رو با هم ترکیب کنن و نتیجه سیستم MeeGo شد که در نوکیا Nokia N9 استفاده شد.

ولی نوکیا ، به همان دلیلی که می دانیم اینتل را رها کرد که درنتیجه اینتل و شرکت های دیگه همچون سامسونگ، شروع به تولید پروژه جدید خودشون کردند. سامسونگ سیستم عامل بر پایه لینوکس خودش به نام بادا رو داشت که سال 2013 به تایزن تبدیل شد. که مصرف کننده اصلی سیستم عامل تایزن هم محصولات سامسونگ هست.

گوشی سامسونگ ویو یکی از طراحی های زیبای سامسونگ به حساب می آمد

برگردیم به گوشی Wave S8500؛ به جز سیستم عامل جدید بادا، این یک نسخه کوچک  از گلکسی اس بود. سامسونگ ویو از همان چیپ ست Hummingbird (پردازنده یک گیگاهرتزی Cortex-A8) که پیش درامدی از پردازنده سری اگزینوس بود، استفاده کرد. دوربین گوشی 5مگاپیکسل با فوکوس خودکار و فیلمبرداری با کیفیت HD، و همان باتری 1500 میلی آمپر ساعت مثل گلکسی اس استفاده کرد.

ولی صفحه نمایش سامسونگ ویو از گلکسی اس کوچکتر بود، ویو 3.3 اینچ و گلکسی اس 4 اینچ. (هر دو با رزولوشن 480 در 800) و از اولین نسخه از شیشه محافظ گوریلا گلس استفاده می کرد.

نکته خاص این گوشی صفحه نمایش خاص اون بود. نمایشگر AMOLED در گوشی های دیگه استفاده شده بود ولی سامسونگ با حذف فاصله بین صفحه نمایش و روکش محافظتی، نوع جدید و خاصی از صفحه نمایش را به دنیای صفحه نمایش معرفی کرد. استفاده از واژه Super به همین علت بوده. این تکنولوژی باعت شد که زاویه دید بالاتر، رنگ ها طبیعی تر و رنگ مشکی کاملا مشکی نمایش داده شود.

برتری کیفیت صفحه نمایش سامسونگ در مقابل رقیب دیرینه خود آیفون

نقطه اشتراک Wave و Galaxy S، رابط کاربری اختصاصی سامسونگ به نام تاچ ویز (TouchWiz) بود. این رابط کاربری تا مدتها در گوشی ها و تبلت های سامسونگ استفاده شد که نسخه جدید به نام سری One UI معرفی و الان هم در حال استفاده هست. دیویلوپرها تونستن تا اندروید نسخه 4.4 رو روی ویو اجرا کنن، درحالی که گلکسی اس بصورت رسمی تنها تا اندروید نسخه 2.3 بروزرسانی شد.

تاچ ویز بادا از لحاظ ظاهری مثل گوشی های اندروید سامسونگ بود، نمایش و دسترسی نوتیفیکیشن ها از برتری های این رابط کاربری بود

سیستم عامل بادا تا نسخه 2.0 تو Samsung Wave بروز رسانی شد. که در این نسخه بطور کل رابط کاربری تغییر کرد و مولتی تسکنیگ کامل به اون اضافه شد. بادا نسخه 1 تو مولتی تسکینگ برنامه های نصب شده محدودیت داشت که با این بروزرسانی این مشکل بطور کامل برطرف شد.

چون سیستم عامل بادا یه سیستم عامل جدید و خاص بود، نیاز به یه اپ استور داشت. این اپ استور به نام Samsung Apps در این گوشی معرفی شد. در روز اول تنها 60 برنامه برای دانلود وجود داشت که همه هم مجانی بودند. سامسونگ هم قول داده بود که تعداد برنامه ها رو بالای 100 عدد در زمان معرفی برسونه. این یه مشکل برای کاربرا بود که سیستم عامل ویندوز فون هم درگیر اون بود. نبود برنامه ها و سرویس های محبوب اندروید در این اپ استور ها.

سامسونگ به جز این مدل ، مدل های Wave2 و Wave 3 و سه مدل میانرده رو معرفی کرد که در سال 2011 ( دو سال بعد از معرفی بادا) پرونده این سیستم عامل بطور کل بسته شد.

گوشی S8500 بی نظیر در زمان خود. ولی راه آن ادامه پیدا نکرد

کمی بعد در ادامه بادا، سری گلکسی زد سامسونگ با سیستم عامل تایزن در سال 2014 به بازار معرفی شد که تا سال 2016 (آخرین نسخه به مدل Samsung Z3) تولید این گوشی ها با این سیستم عامل به پایان رسید.

البته، سیستم عامل تایزن به سرنوشت بادا دچار نشد و در تلوزیون های هوشمند و ساعت های هوشمند در حال استفاده هست.

رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ در سال 2019 جای خودش رو به One UI سامسونگ داد که گوشی های موجود در بازار سامسونگ از این رابط کاربری استفاده می کنند. استفاده از رابط کاربری اختصاصی، باعث میشه که استفاده از امکانات اندروید راحترر و شخصی سازی بشه و امکانات خاص خود برند به اون اضافه بشه.

منبع : GSMArena


شاید برایتان جالب باشد: لیست کدهای مخفی سامسونگ در سال ۲۰۲۱

بهترین گارانتی برای گوشی سامسونگ | همه آنچه که باید بدانید


‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

خرید از فروشگاه کاریان همراه

 

گوشی ها و لوازم جانبی اصلی سامسونگ همراه با مدل های زنده برای بررسی 

خرید حضوری و تلفنی از فروشگاه کاریان 

تلفن : 02122500000

آدرس : جردن، بلوار آرش غربی، پلاک33

هر روز ساعت 9 صبح الی 8 بعد از ظهر

جمعه ها ساعت 2 الی 8 بعد از ظهر

مسیریابی به فروشگاه