جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
Finger Print lock - unlock چگونه صفحه با اثر انگشت باز و بست کنیم

انواع حسگر اثر انگشت گوشی | اسکنر اثر انگشت چیست و چگونه کار می‌کند؟

اسکنرهای اثر انگشت قابلیت مهمی در بازار گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند. حسگر اثر انگشت دیگر فقط مختص گوشی های رده بالا نیست؛ این ویژگی حتی در بسیاری از گوشی‌های رده اقتصادی هم دیده می‌شود و مبنایی برای امنیت اپلیکیشن‌هاست. این تکنولوژی در طول زمان تغییر کرده و در شناسایی اثرانگشت، سریعتر و دقیقتر شده است. در ادامه سلسله مقالات شناخت انواع ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند، در کاریان همراه نگاهی داریم به عملکرد جدیدترین اسکنرها و تفاوت عملکرد آنها با یکدیگر. در پایان این مقاله، به بررسی گوشی‌هایی که بهترین نوع حسگر اثر انگشت را دارند هم خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.


آشنایی با انواع حسگر اثر انگشت گوشی

در گام اول، باید بدانیم که چند نوع حسگر اثر انگشت گوشی در بازار موجود است و هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند. به طور کلی، حسگر یا اسکنرهای اثر انگشت گوشی به سه دسته تقسیم می‌شوند: ۱- اسکنرهای اپتیکال ۲- اسکنرهای خازنی ۳- اسکنرهای فراصوت

۱- اسکنرهای اپتیکال

اسکنر اثرانگشت اپتیکال، قدیمی‌ترین روش برای ثبت و مقایسه اثرانگشت است. همانطور که از اسمش مشخص است، این تکنیک براساس ثبت یک تصویر اپتیکال عمل می‌کند. سپس از الگوریتم‌ها برای شناسایی الگوی خاص روی سطح انگشت استفاده می‌کند و نقاط تاریک و روشن تصویر را آنالیز می‌کند.
دقیقا مانند دوربین گوشی‌های هوشمند، این حسگرها هم دارای رزولوشن محدود هستند. هرچقدر رزولوشن بالاتر باشد، جزئیات بیشتری از انگشت تشخیص داده می‌شود و درنتیجه، سطح امنیت افزایش پیدا می‌کند. با این حال، این سنسورها در مقایسه با دوربین‌های معمولی، تصاویر را با کنتراست بیشتری ثبت می‌کنند. اسکنرهای اپتیکال معمولا دارای چندین دیود در هر اینچ هستند تا جزئیات را تا بالاترین حد ثبت کنند. البته وقتی انگشت خود را روی اسکنر می‌گذارید، خیلی تاریک می‌شود. بنابراین اسکنرها از چند LED در قسمت حسگر اثر انگشت گوشی به‌عنوان نوری برای روشن کردن تصویر در زمان اسکن استفاده می‌کنند.
نقطه ضعف اصلی اسکنرهای اپتیکال این است که فریب دادن آنها زیاد سخت نیست. از آنجایی که این تکنولوژی فقط تصاویر دوبعدی ثبت می‌کند، تصاویر با کیفیت بالا هم می‌توانند این تکنولوژی را فریب دهند. این تکنولوژی به تنهایی آنقدر امن نیست که بتوانید به آن اعتماد کنید. به همین دلیل، این تکنولوژی به سمت راه‌حل‌های امنتری رفته است.
با افزایش تقاضا برای امنیت بیشتر، همه گوشی‌های هوشمند از حسگر اثر انگشت خازنی یا اپتیکال-خازنی هیبرید استفاده کرده‌اند. این اسکنرها از داده‌های اپتیکال اثرانگشت استفاده می‌کنند، آن را با حسگر خازنی ترکیب می‌کنند تا یک انگشت واقعی را تشخیص دهند. قیمت پایین این تکنولوژی باعث شده که در گوشی‌های میان‌رده هم به کار گرفته شود.
با بیشتر شدن تعداد گوشی‌های با حاشیه صفحه نمایش کمتر، اسکنرهای اپتیکال با واحدهای کوچکتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این واحدها در زیر گلس صفحه نمایش قرار می‌گیرند و فقط به فضای کوچکی برای اثرانگشت نیاز دارند. در بعضی مدل‌ها، سنسورها با گلس ۱ میلیمتری و انگشتان خیس هم کار می‌کنند؛ چیزی که در گوشی‌های خازنی وجود ندارد. اسکنرهای اپتیکال هیبرید تا مدت‌ها به کار گرفته خواهند شد.

حسگر اثر انگشت گوشی - اسکنرهای اپتیکال

۲- اسکنرهای خازنی

یکی دیگر از انواع حسگر اثر انگشت گوشی ، اسکنر خازنی است. این اسکنرها در جلو یا پشت گوشی و حتی بعنوان گزینه‌ای بسیار باکیفیت روی نمایشگر به کار گرفته می‌شوند. علت محبوبیت اسکنرهای خازنی، مزایای امنیتی بالای آنهاست. بازهم جزو اصلی این اسکنر از نامش مشخص است: خازن.
به جای ایجاد یک تصویر قدیمی از اثرانگشت، اسکنرهای خازنی اثرانگشت از چند مدار خازنی کوچک استفاده می‌کنند تا داده را جمع‌آوری کنند. از آنجایی که خازن‌ها شارژ الکتریکی ذخیره می‌کنند، اتصال آنها به صفحه‌های رسانا روی سطح اسکنر به آنها اجازه می‌دهد جزئیات اثرانگشت را ردیابی کنند. با قرارگرفتن شیارهای اثرانگشت روی صفحه‌های رسانا، انرژی ذخیره‌شده به آرامی تغییر می‌کند. برعکس آن، فضای خالی باعث می‌شود شارژ خازن نسبتا بدون تغییر باقی بماند. یک مدار انتگرال‌گیر Op amp برای ردیابی این تغییرات به کار گرفته می‌شود، که بعد با مبدل آنالوگ به دیجیتال ضبط می‌شود.
پس از ثبت، این داده‌های دیجیتالی به منظور پیدا کردن ویژگی‌های خاص و متمایز اثرانگشت آنالیز می‌شوند و بعد می‌توانند برای مقایسه، در زمانی دیگر ذخیره شوند. نکته هوشمندانه این طراحی این است که مانند حسگرهای اپتیکال به راحتی فریب نمی‌خورد. نتایج با یک تصویر کپی نمی‌شوند و نمی‌توان آنها را با هیچ ابزار مصنوعی دیگری فریب داد زیرا جنس‌های متفاوت، تغییرات متفاوتی را در خازن ثبت می‌کنند. تنها خطر امنیتی می‌تواند هک شدن نرم‌افزار یا سخت‌افزار باشد.
ایجاد این خازن‌ها که معمولاً در هر اسکنر صدها یا هزارن مورد وجود دارد، تصاویری با جزئیات بالا از خط‌ها و شیارهای انگشت فراهم می‌کنند که تنها با سیگنال‌های الکتریکی اتفاق میفتد. دقیقا مانند اسکنر اپتیکال، اسکنرهای خازنی هم رزولوشن بالایی دارند؛ این ویژگی باعث می‌شود امنیت گوشی تا حد زیادی بالا برود، هرچند که هزینه ساخت آن بالاست.
به دلیل اجزای زیاد در مدار شناسایی، اسکنرهای خازنی قبلا خیلی گرانقیمت بودند. اوایل، به کارگیری آن طوری بود که تعداد خازنه‌ای مورد نیاز اسکنر کمتر باشد. آنها داده‌ها را با تعداد کمتری خازن جمع‌آوری می‌کردند و به محض قرار گرفتن انگشت روی حسگر، نتایج نوسازی می‌شدند. درآن زمان، بسیاری کاربران از آن ناراضی بودند و باید چندبار تلاش می‌کردند تا اسکن به درستی انجام شود. خوشبختانه این روزها با یک فشار و نگه‌داشتن اسکنرها به‌سادگی راه‌اندازی می‌شوند.
کار این اسکنرها بیشتر از خواندن اثرانگشت است. مدل‌های جدید، از عملکرد Gesture یا ژست لمسی و Swipe یا کشیدن انگشت روی صفحه برخوردارند. این اسکنرها می‌توانند به‌عنوان دکمه‌های ناوبری یعنی سه دکمه پایین صفحه و یا قابلیت Force Sense هم به کار گرفته شوند که در آن کاربر می‌تواند با فشار طولانی‌تر، قفل برنامه را باز کند. آنها همچنین راهی برای تعامل با دیگر عناصر رابط کاربری هستند. با این حال، گوشی‌های جدیدتر تکنولوژی اسکنر اثرانگشت روی صفحه را به کار گرفته‌اند.

حسگر اثر انگشت گوشی - اسکنرهای خازنی

۳- اسکنرهای فراصوت

آخرین تکنولوژی حسگر اثر انگشت که در فضای گوشی هوشمند وارد شده، حسگر فراصوت است. این تکنولوژی برای اولین بار در گوشی هوشمند Le Max Pro در سال ۲۰۱۶ به کار گرفته شد. کوالکام و تکنولوژی Sense ID بخش اصلی این طراحی هستند. در واقع کوالکام حالا در نسل دوم تکنولوژی اسکنر اثرانگشت فراصوت قرار گرفته است و قول فضای بزرگتر برای خوانده شدن بهتر و قدرت پردازش سریعتر داده است.
در واقع برای ثبت جزئیات اثرانگشت، سخت‌افزار از یک فرستنده و دریافتکننده فراصوت تشکیل شده است. موج فراصوت از مقابل انگشت فرستاده می‌شود و روی اسکنر قرار می‌گیرد. بخشی از این موج جذب می‌شود و بخشی به حسگر برمی‌گردد، که این بستگی به شیارها، نقطه‌ها و دیگر جزئیات مختص به هر اثرانگشت دارد.
هیچ میکروفونی وجود ندارد که به این سیگنال‌های برگشتی گوش دهد. در عوض، یک حسگر که می‌تواند فشار مکانیکی را شناسایی کند استفاده می‌شود تا شدت موج فراصوت برگشتی را در نقاط مختلف روی اسکنر اندازه‌گیری کند. اسکن در مدت زمان طولانیتر امکان ثبت اطلاعات عمقی را فراهم می‌کند. در نتیجه، تصویر بازسازی‌شده دقیق سه بعدی از اثرانگشت بدست می‌آید. ماهیت سه بعدی این تکنیک باعث شده تا نسبت به اسکنرهای خازنی امنیت بیشتری داشته باشند.
حسگر اثرانگشت فراصوت سه بعدی کوالکام در روی صفحه، در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ مانند S10، نوت ۱۰ و سری نوت ۲۰ به کار گرفته شده است. تأثیر نسل دوم اسکنر کوالکام، در قدرت‌دهی حسگر روی صفحه سامسونگ S21 هم پیدا می‌شود. سامسونگ اعلام کرده که این اسکنر جدید، ۷۷ درصد بزرگتر و ۵۰ درصد سریعتر از محصولات قبلی است.
نقطه ضعف فراصوت این است که هنوز به سرعت اسکنرهای قبل نیست؛ بخشی از آن به علت مواردی است که در بالا گفته شد. با این حال، کوالکام آن را تکنولوژی نسل دوم خطاب کرده است. عملکرد تکنولوژی فراصوت هنوز با محافظ‌های صفحه نمایش خیلی خوب نیست، مخصوصاً اگر ضخیمتر باشند. آنها توانایی اسکن درست اثرانگشت را محدود می‌کنند. نکته مثبت این است که حاشیه‌های گوشی کمتر شده‌اند تا اسکنر زیر نمایشگر قرار بگیرد.

حسگر اثر انگشت گوشی -  فراصوت

چند نکته درباره حسگر اثر انگشت روی صفحه گوشی

اگر می‌خواهید اسکنر در نمایشگر قرار داشته باشد، حسگر اثرانگشت گوشی با فناوری فراصوت تنها گزینه موجود نیستند. اسکنرهای اثرانگشت اپتیکال-خازنی هم به این منظور ساخته شده‌اند. این صنعت درحال حاضر بین این دو فناوری تقسیم شده است. با این حال، به ندرت می‌توانید اسکنرهای فراصوتی را در گوشی‌های مقرون به‌صرفه‌تر پیدا کنید.
اسکنرهای اپتیکال-خازنی، مسائل امنیتی طراحی اپتیکال را در نظر گرفته‌اند. آنها تقاضای Real Touch اسکنرهای خازنی را با سرعت و کم‌مصرف بودن طراحی اپتیکال ترکیب کرده‌اند. این تکنولوژی با وارد کردن یک حسگر زیر صفحه جاگذاری می‌شود. نور منعکس‌شده از اثرانگشت از میان فاصله‌های نمایشگر OLED شناسایی می‌شود. این تکنولوژی نیازمند این است که درون نمایشگر قرار بگیرد ولی عملکرد آن بسیار خوب است.
تکنولوژی‌های اثرانگشت اپتیکال درون صفحه در گوشی‌های رده‌بالا و گوشی‌های اقتصادی‌تر وجود دارند؛ از سامسونگ A50 گرفته تا هوآوی P40 Pro.
در مقایسه با یکدیگر، تطبیق و به کارگیری تکنولوژی فراصوت در هر دستگاهی کمی ساده‌تر است. حسگر 0.2 میلی متری بسیار کوچک آن، در پشت صفحه نمایش قرار می‌گیرد و امواج فراصوت را از نمایشگر به نوک انگشت عبور می‌دهد. با اینکه این پیشرفت بسیار خوبی است، ولی منجر به چند مشکل امنیتی شده است. سامسونگ باید این مشکل را در گوشی‌های پرچمدار حل میک‌رد تا زمانی که محافظ صفحه روی گوشی قرار می‌گیرد، قفل آن با هر اثر انگشتی باز نشود.
هردو تکنولوژی، مزایا و معایب خود را دارند و تا سال‌های آینده جزو گزینه‌های موجود برای اسکنرهای اثرانگشت روی صفحه باقی می‌مانند. با این حال، ممکن است مدتها طول بکشد تا اسکنرهای فراصوت در گوشی‌های مقرون به‌صرفه به کار گرفته شوند.

رمزنویسی و پردازش ایمن در حسگر اثر انگشت گوشی

با اینکه بیشتر اسکنرهای اثرانگشت براساس اصول سخت‌افزاری مشترک هستند، ولی نرم‌افزار و اجزای دیگر هم می‌توانند نقشی اساسی در چگونگی عملکرد و ویژگی‌های در دسترس برای کاربران داشته باشند.
یک IC به همراه اسکنر وجود دارد که داده‌های اسکن‌شده را تفسیر می‌کند و به شکل مناسب به پردازنده اصلی گوشی شما منتقل می‌کند. سازندگان مختلف، از الگوریتم‌های نسبتاً متفاوتی برای شناسایی ویژگی‌های اصلی اثرانگشت استفاده می‌کنند، که می‌توانند سرعت و دقت متفاوت داشته باشند.
اساساً این الگوریتم‌ها به دنبال خط‌ها و شیارها هستند. در مجموع، اینها و دیگر ویژگی‌های متمایز، جزئیات نامیده می‌شوند. اگر یک اثرانگشت اسکن شده با این جزئیات مطابق باشد، منطبق در نظر گرفته خواهد شد. به جای مقایسه کل اثرانگشت در هربار، مقایسه جزئیات از توان پردازشی که برای شناسایی هر اثرانگشت مورد نیاز است، می‌کاهد. علاوه برآن، در صورت لکه‌دار شدن اثرانگشت اسکن‌شده از بروز خطا جلوگیری می‌کند. همچنین این امکان را فراهم می‌کند تا با قرار گرفتن بخشی از انگشت، شناسایی صورت بگیرد.
البته این اطلاعات باید به صورت امن در گوشی شما نگهداری و ذخیره شود و دور از کدهایی قرار بگیرد که ممکن است آن‌ها را به خطر بیندازد. به جای بارگذاری اطلاعات کاربر به صورت آنلاین، پردازنده‌ای ARM این اطلاعات را به طور ایمن با استفاده از TEE یا محیط اجرای قابل اطمینان که براساس تکنولوژیTrust Zone است، در تراشه فیزیکی نگهداری می‌کنند. این محیط امن برای پردازش‌های رمزنویسی و ارتباط مستقیم با پلتفرم‌های ایمن سخت‌افزار مانند حسگر اثر انگشت گوشی هم استفاده می‌شود. اطلاعات شخصی تأییدشده مانند کد رمزعبور هم می‌تواند با اپلیکیشن‌هایی با رابط برنامه‌نویسی TEE، در دسترس قرار بگیرند.
کوالکام با استفاده از آن، ساختار Secure MSM و Secure Processing Unit را ساخته است. از سوی دیگر، اپل از آن به‌عنوان «امنیت تحت محاصره» یاد کرده است. در هرحال، این براساس اصول یکسان نگهداری اطلاعات امنیتی روی بخشی جدا از پردازنده است. اطلاعات ثبت‌شده در آنجا، نمی‌توانند توسط اپلیکیشن‌های اجراشده در محیط سیستم عامل در دسترس قرار بگیرند.
پیمان FIDO یا تشخیص هویت سریع آنلاین، پروتکل‌های رمزنویسی قدرتمندی را توسعه داده که از این محیط‌های سخت‌افزاری محافظت‌شده برای احراز هویت بدون رمزعبور میان سخت‌افزار و خدمات استفاده می‌کنند. یعنی برای وارد شدن به یک وبسایت یا فروشگاه آنلاین، به جای رمز عبور از اثرانگشت خود استفاده می‌کنید و هیچ اطلاعاتی را در گوشی باقی نمی‌گذارید. این امکان با دکمه‌های دیجیتال مهیا شده نه داده‌های بیومتریک به سرورها.

حسگر اثر انگشت گوشی جایگزینی بسیار امن برای به خاطر نگه‌داشتن تعداد بسیاری نام کاربری، پین یا رمزعبورهایی است که روی گوشی شما ذخیره شده‌اند. سرعت و امنیت بالای آنها و مخفی شدن در طراحی نمایشگر به شما اطمینان می‌دهد که علیرغم به کارگیری تکنولوژی گرانقیمت تشخیص چهره، همچنان در گوشی‌ها باقی می‌مانند. معرفی گسترده اینها به‌عنوان سیستم پرداخت امن در گوشی به این معناست که این اسکنرها بخش مهمی از ابزار امنیتی در آینده خواهند ماند.

بهترین حسگر اثر انگشت روی صفحه نمایشگر گوشی را بشناسید

اسکنرهای اثرانگشت روی صفحه، یک ویژگی عادی در همه‌جا به حساب می‌آیند ولی کدام برندها حسگر اثر انگشت گوشی را ارائه داده‌اند؟
گوشی‌های دارای با حسگر اثرانگشت، برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۸ ارائه شدند و این تکنولوژی در آن زمان، تقریباً تکمیل نبود. از آن زمان، شاهد افزایش محبوبیت سنسورهای روی صفحه بوده‌ایم و حالا تبدیل به ابزاری استاندارد شده‌اند. امروزه، گوشی‌های زیادی با این تکنولوژی عرضه شده‌اند. بنابراین فکر کردیم ایده خوبیست که بهترین گوشی‌های دارای باکیفیت‌ترین اسکنر اثرانگشت روی صفحه را معرفی کنیم.

لیست بهترین اسمارت‌فون‌هایی که حسگر اثر انگشت روی صفحه نمایشگر گوشی دارند:

۱- سامسونگ گلکسی سری S21
۲- وان پلاس ۹ و ۹ پرو
۳- شیائومی می ۱۱
۴- وان پلاس نورد ۲
۵- ایسوس راگفون ۵
۶- سامسونگ گلکسی A52 5G
۷- سامسونگ گلکسی سری نوت ۲۰
۸- ویوو ایکس ۶۰ پرو و پرو پلاس
۹- اوپو فایند ایکس ۳ پرو

۱- سامسونگ گلکسی سری S21

حسگر اثر انگشت گوشی  سامسونگ گلکسی سری S21

سامسونگ گوشی‌های دارای اسکنر اثرانگشت روی صفحه خود را با خانواده گوشی‌های S10 معرفی کرد و این تکنولوژی را در سری جدید S21 ارتقاء داده است؛ البته اسکنر اثرانگشت تنها موردی نیست که در سری S21 ارتقاء پیدا کرده است: اینترنت 5G، تراشه اسنپ دراگون ۸۸۸ و نمایشگر زیبای آمولد 6.2 اینچی هم به آن اضافه شده.
دوربین سه‌گانه و چهارگانه آن هم بر S20 برتری دارد. شاید ویژگی سوپر زوم در S20 اولترا را به خاطر داشته باشید؛ ولی دستگاه‌های جدید از مدل‌های قبل قدرتمندتر هستند.
هرسه دستگاه دارای باتری حداقل ۴۰۰۰ میلی‌آمپری و رم ۸ گیگابایت تا ۱۶ گیگابایتی هستند.

مشخصات سامسونگ گلکسی S21

  • نمایشگر: ۶.۲ اینچ، فول اچ‌دی+
  • تراشه: SD 888 یا Exynos 2100
  • رم: ۸ گیگابایت
  • حافظه: ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
  • دوربین‌ها: ۱۲، ۱۲ و ۶۴ مگاپیکسلی
  • دوربین جلو: ۱۰ مگاپیکسل
  • باتری: ۴۰۰۰ میلی آمپر
  • نرم افزار: اندروید ۱۱

مشخصات سامسونگ گلکسی S21 پلاس

  • نمایشگر: ۶.۷ اینچ، فول اچ‌دی+
  • تراشه: SD 888 یا Exynos 2100
  • رم: ۸ گیگابایت
  • حافظه: ۱۲۸ و۲۵۶ گیگابایت
  • دوربین‌ها: ۱۲، ۱۲ و ۶۴ مگاپیکسل
  • دوربین جلو: ۱۰ مگاپیکسل
  • باتری: ۴۸۰۰ میلی آمپر
  • نرم افزار: اندروید ۱۱

مشخصات گلکسی S21 اولترا

  • نمایشگر: ۶.۸ اینچ، QHD+
  • تراشه: SD 888 یا Exynos 2100
  • رم: ۱۲ و ۱۶ گیگابایت
  • حافظه: ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت
  • دوربین‌ها: ۱۰۸، ۱۲، ۱۰ و ۱۰ مگاپیکسل
  • دوربین جلو: ۴۰ مگاپیکسل
  • باتری: ۵۰۰۰ میلی آمپر
  • نرم افزار: اندروید ۱۱

۲- وان پلاس ۹ و وان پلاس ۹ پرو

حسگر اثر انگشت گوشی - وان پلاس ۹ و  وان پلاس ۹ پرو

وان پلاس یکی از اولین سازندگانی بود که از حسگر اثر انگشت روی صفحه گوشی استفاده کرد و به مرور ویژگی‌هایی نیز به آن اضافه نموده است. این گوشی توانسته سامسونگ را در بازار رقابت شکست دهد و مشخصات و ارزش آن، برد دیگری برای وان پلاس به حساب می‌آید.
جدیدترین وان پلاس ۹ و ۹ پرو بیشتر از گذشته روی نتورک‌ها در دسترس هستند و توانسته‌اند از گوشی‌های پرچمدار پیشی بگیرند. تجربه اسکنر اثرانگشت روی صفحه و پردازنده اسنپ دراگون ۸۸۸ در این گوشی وجود دارد. این تراشه در میان گوشی‌های 5G محبوب است، پس آماده باشید تا آن‌ را مدام ببینید.
وان پلاس ۹ جدید دارای دوربین سه‌گانه است و ۹ پرو چند ویژگی جذاب هاسلبالد را هم به آن اضافه کرده است. باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری آن برخلاف گوشی‌های دیگر تغییر نکرده و بنابراین ممکن است تمام طول روز را دوام نیاورد. البته وان پلاس در وارپ شارژ یا شارژ سریع پیشگام است پس شارژ مجدد گوشی، مسئله‌ای جدی نیست.
کسانی که قصد دارند گوشی مقرون به‌صرفه‌تری از وان پلاس داشته باشند، باید نگاهی به وان پلاس نورد بیندازند که ارزش بالایی دارد و قطعاً یکی از بهترین اسمارت‌فون‌های اقتصادی با اسکنر اثر انگشت روی صفحه گوشی است.

مشخصات وان پلاس ۹

  • نمایشگر: ۶.۵۵ اینچ، فول اچ‌دی+
  • تراشه: اسنپ دراگون ۸۸۸
  • رم: ۸ و۱۲ گیگابایت
  • حافظه: ۱۲۸ و۲۵۶ گیگابایت
  • دوربین‌ها: ۴۸، ۵۰ و ۲ مگاپیکسل
  • دوربین جلو: ۱۶ مگاپیکسل
  • باتری: ۴۵۰۰ میلی آمپر
  • نرم افزار: اندروید ۱۱

وان پلاس ۹ پرو

  • نمایشگر: ۶.۷ اینچ، QHD+
  • تراشه: اسنپ دراگون ۸۸۸
  • رم: ۸ و ۱۲ گیگابایت
  • حافظه: ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
  • دوربین‌ها: ۴۸، ۵۰، ۸ و ۲ مگاپیکسل
  • دوربین جلو: ۱۶ مگاپیکسل
  • باتری: ۴۵۰۰ میلی آمپر
  • نرم افزار: اندروید ۱۱

۳- شیائومی Mi ۱۱

حسگر اثر انگشت گوشی - شیائومی Mi ۱۱

اگر به دنبال گوشی پرچمدار با قیمتی مقرون به‌صرفه‌تر هستید، احتمالاً این گوشی برایتان مناسب است. این گوشی که به تازگی عرضه شده، دارای تراشه اسنپدراگون و قیمت آن حدود ۸۰۰ دلار است. دیگر مشخصات اصلی آن شامل رم ۸ گیگابایتی و حافظه ۲۵۶ گیگابایتی است.
حسگر اثر انگشت روی صفحه گوشی و دوربین جلوی ۲۰ مگاپیکسل نقاط قوت این نمایشگر هستند. در پشت گوشی، طراحی سه‌گانه چشمگیری وجود دارد که در میان آنها، دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی قرار گرفته است.

این دستگاه دارای اندروید ۱۱ و می‌یوآی ۱۲.۵ است. باتری آن ۴۶۰۰ میلی آمپر و دارای شارژ سریع ۵۵ وات است.
اگر می‌توانید کمی بیشتر هزینه کنید، می ۱۱ اولترا را هم امتحان کنید. این گوشی دارای یک برآمدگی بزرگ برای دوربین، یک نمایشگر ۱ اینچی در پشت و مواردی دیگر است.

مشخصات می ۱۱

  • نمایشگر: ۶.۸۱ اینچ، فول اچ‌دی+
  • تراشه: اسنپ دراگون ۸۸۸
  • رم: ۸ و ۱۲ گیگابایت
  • حافظه: ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
  • دوربین‌ها: ۱۰۸، ۱۳ و ۵ مگاپیکسل
  • دوربین جلو: ۲۰ مگاپیکسل
  • باتری: ۴۶۰۰ میلی آمپر
  • نرم افزار: اندروید ۱۱

۴- وان پلاس نورد ۲

حسگر اثر انگشت گوشی -  وان پلاس نورد ۲

اگر از N10، N100 و Nord CE بگذریم، وان پلاس نورد ۲ اولین جانشین واقعی نورد در سال گذشته است. این گوشی درمیان گوشی‌های پرچمدار سری وان پلاس ۹ و گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر از خانواده نورد قرار گرفته است، هرچند خودش تفاوت زیادی با وان پلاس ۹ ندارد.
نورد ۲ دارای گوریلا گلس ۵ در جلو و پشت گوشی است، به این معنا که نمایشگر آمولد ۶.۴۳ اینچی آن در طول روز مشکلی نخواهد داشت. متأسفانه نرخ رسمی مقاومت دربرابر آب برای این گوشی وجود ندارد، بنابراین احتمالاً نباید آن را تا نزدیک استخر همراه خود ببرید. حسگر اثر انگشت روی صفحه گوشی دقیقاً در وسط آن قرار دارد و ارگونومی آن بسیار خوب است.
تفاوت اساسی میان این گوشی و نورد ۲، تغییر از اسنپ دراگون کوآلکام به مدیاتک دیمنسیتی ۱۲۰۰ است. این گوشی همراه با 5G است و رم ۱۲ گیگابایتی آن سرعت بالایی دارد.

مشخصات وان پلاس نورد ۲

  • نمایشگر: ۶.۴۳ اینچ، فول اچ‌دی+
  • تراشه: دیمنسیتی ۱۲۰۰
  • رم: ۶ و ۸ و ۱۲ گیگابایت
  • حافظه: ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
  • دوربین‌ها: ۵۰، ۸ و ۲ مگاپیکسل
  • دوربین جلو: ۳۲ مگاپیکسل
  • باتری: ۴۵۰۰ میلی آمپر
  • نرم افزار: اندروید ۱۱

۵- ایسوس راگ فون ۵

حسگر اثر انگشت گوشی-  ایسوس راگ فون ۵

ایسوس راگ فون ۵ نه تنها یکی از بهترین گوشی‌های مخصوص بازی است، بلکه حسگر اثر انگشت روی صفحه گوشی آن هم باعث شده در این لیست قرار بگیرد. به جز مشخصات فنی شامل پردازنده اسنپ دراگون ۸۸۸، صفحه نمایش با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز، حافظه ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۶ گیگابایتی، این گوشی با باتری ۶۰۰۰ میلی آمپری یکی از بزرگترین باتری‌های موجود در بازار را دارد.
همانطور که قبلاً گفته شد، راگ فون ۵ دارای لوازم جانبی متعدد مخصوص بازی است که تجربه بازی با یک گوشی هوشمند را ارتقاء می‌دهد. یکی از آنها فن خنک‌کننده Aero Active 3 است که در طول بازی گوشی را خنک نگه می‌دارد. این گوشی همچنین دارای جک هدفون است که تجربه بازی با آن را ارتقاء داده است.
دکمه‌های ماشه‌ای یا Air Triggers در این گوشی مانند دکمه‌های لبه گوشی عمل می‌کنند و دوربین سه‌گانه آن لنز چشمگیری دارد.

مشخصات ایسوس راگ فون ۵

  • نمایشگر: ۶.۷۸ اینچ، فول اچ‌دی+
  • تراشه: اسنپ دراگون ۸۸۸
  • رم: ۸ و ۱۲ و ۱۶ گیگابایت
  • حافظه: ۱۲۸ و۲۵۶ گیگابایت
  • دوربین‌ها: ۶۴، ۱۳ و ۵ مگاپیکسل
  • دوربین جلو: ۲۴ مگاپیکسل
  • باتری: ۶۰۰۰ میلی آمپر
  • نرم افزار: اندروید ۱۱

۶- سامسونگ گلکسی A52 5G

حسگر اثر انگشت گوشی - سامسونگ گلکسی A52 5G

ویژگی‌های گوشی‌های سامسونگ نسبت به گوشی‌های دیگر بیشتر است و حسگر اثر انگشت روی صفحه گوشی علاوه بر گوشی‌های پرچمدار، در گوشی‌های میان‌رده این شرکت هم دیده می‌شود. این گوشی میان‌رده از همه لحاظ مناسب است. باتری آن بیشتر از یک روز دوام می‌آورد، نمایشگر روان آن ۱۲۰ هرتزی است و با داشتن دوربین اصلی خوب، قیمتی مناسب دارد.
در یک نگاه، این گوشی تفاوت زیادی با خانوادهS21 ندارد، به جز تراشه اسنپ دراگون آن که 750G است. این ممکن است باعث وقفه‌هایی در گوشی شود ولی بازهم نقاط قوت آن، بیشتر است.
اگرچه پردازنده این گوشی کار را آسان کرده ولی با این حال باتری فوق‌العاده‌ای هم به آن اضافه شده است. گوشی A52 دارای باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری و شارژر ۱۵ وات است.

مشخصات سامسونگ گلکسی A52 5G

  • نمایشگر: ۶.۵ اینچ، فول اچ‌دی+
  • تراشه: اسنپ دراگون 750G
  • رم: ۶ و ۸ گیگابایت
  • حافظه: ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
  • دوربین‌ها: ۶۴، ۱۲، ۵ و ۵ مگاپیکسل
  • دوربین جلو: ۳۲ مگاپیکسل
  • باتری: ۴۵۰۰ میلی آمپر
  • نرم افزار: اندروید ۱۱

۷- سامسونگ گلکسی سری نوت ۲۰

حسگر اثر انگشت گوشی - سامسونگ گلکسی سری نوت ۲۰

می‌دانید که عملکرد سری S20 در حسگر اثر انگشت روی صفحه گوشی چقدر خوب بوده است؛ پس نوت ۲۰ و نوت ۲۰ اولترا هم باید این قابلیت را داشته باشند. اضافه شدن قلم S pen به سری نوت هم باعث شده جدیدترین مدل نوت انتخابی وسوسه‌کننده در نظر گرفته شود. هردو گوشی دارای اسنپ دراگون ۸۶۵ پلاس هستند و شما با انتخاب نوت ۲۰ اولترا می‌توانید از کیفیت بالاتری برخوردار شوید.
گوشی S20 اولترا، دیگر تنها اولترا در میان گوشی‌های سامسونگ نیست و نوت ۲۰ اولترا برتری‌های زیادی نسبت به نوت ۲۰ دارد. طراحی حاشیه نمایشگر آن نسبت به طراحی نمایشگر صاف نوت ۲۰ بهتر است و به جای پوشش پلاستیکی نوت ۲۰ از پوشش گلس در اولترا استفاده شده است.
با این حال، همه این ویژگی‌ها با قیمتی افزایش‌یافته ارائه شده‌اند پس در نظر داشته باشید که نوت ۲۰ با رم ۸ گیگابایت و حافظه ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی هم گزینه خوبی است.

مشخصات سامسونگ گلکسی نوت ۲۰

  • نمایشگر: ۶.۷ اینچ، فول اچ‌دی+
  • تراشه: SD 865 Plus / Exynos 990
  • رم: ۸ گیگابایت
  • حافظه: ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
  • دوربین‌ها: ۱۲،۱۲ و ۶۴ مگاپیکسل
  • دوربین جلو: ۱۰ مگاپیکسل
  • باتری: ۴۳۰۰ میلی آمپر
  • نرم افزار: اندروید ۱۰

مشخصات سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ اولترا

  • نمایشگر: ۶.۹ اینچ، QHD+
  • تراشه: SD 865 Plus/ Exynos 990
  • رم: ۸ و ۱۲ گیگابایت
  • حافظه: ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت
  • دوربین‌ها: ۱۲، ۱۰۸ و ۱۲ مگاپیکسل
  • دوربین جلو: ۱۰ مگاپیکسل
  • باتری: ۴۵۰۰ میلی آمپر
  • نرم افزار: اندروید ۱۰

۸- ویوو ایکس ۶۰ پرو و ویوو ایکس ۶۰ پرو پلاس

حسگر اثر انگشت گوشی - ویوو ایکس ۶۰ پرو

در سال ۲۰۲۰، ویوو با معرفی میکرو گیمبال در گوشی ایکس ۵۰ پرو ما را شگفت‌زده کرد و حالا در این گوشی هم از آن استفاده شده است.
این گوشی با در اختیار داشتن Zeiss و ترتیب قرارگیری چشمگیر دوربین‌ها قیمتی مشابه گوشی‌های دیگر دارد.
ویوو ایکس پرو پلاس دارای حسگر اثر انگشت روی صفحه گوشی و بدنه پشت چرمی است که در دست گرفتن آن حس خوبی دارد. همچنین دارای شارژ ۵۵ وات است، هرچند در صفحه مشخصات خبری از شارژ بیسیم نیست. ویوو همچنین مقاومت در برابر آب را فدای قدرت دوربین کرده است.
ویوو سری ایکس راهی برای نمایش طراحی‌های خاص و آزمایش ویژگی‌های جدید است و ایکس ۶۰ پرو پلاس به ما نشان داد چقدر جای پیشرفت وجود دارد. ایکس ۶۰ پرو پلاس دارای رم ۱۲ گیگابایت و حافظه ۲۵۶ گیگابایت و باتری ۴۲۰۰ میلی آمپری است.

مشخصات ویوو ایکس ۶۰ پرو پلاس

  • نمایشگر: ۶.۵ اینچ، فول اچ‌دی+
  • تراشه: اسنپ دراگون ۸۸۸
  • رم: ۱۲ گیگابایت
  • حافظه: ۲۵۶ گیگابایت
  • دوربین‌ها: ۵۰، ۴۸، ۳۲ و ۸ مگاپیکسل
  • دوربین جلو: ۳۲ مگاپیکسل
  • باتری: ۴۲۰۰ میلی آمپر
  • نرم افزار: اندروید ۱۱

۹- اوپو فایند ایکس ۳ پرو

حسگر اثر انگشت گوشی - اوپو فایند ایکس ۳ پرو

آخرین مورد در لیست امروز، اوپو فایند ایکس ۳ با طراحی بسیار مدرن و شفاف است. البته این اولین دستگاه با بدنه پشتی شفاف نیست، بلکه فایند ایکس ۳ پرو هم همینطور بود.
اوپو فایند ایکس ۲ پرو، دارای نرخ مقاومت IP68 در برابر آب است و در ماجراجویی‌ها دوام می‌آورد. نمایشگر QHD 3k همه چیز را ثبت می‌کند. نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و نمایشگر آن با چندین میلیون رنگ باعث شده این گوشی پتانسیل تبدیل شدن به یک گوشی پرچمدار را داشته باشد.
چیزهای زیادی می‌توان درمورد اوپو فایند ایکس ۳ پرو کشف کرد. ولی هنوز حسگر اثر انگشت روی صفحه گوشی و شارژ سوپروک از ویژگی‌های دیگر متمایز هستند. اوپو با داشتن باتری دوگانه سرعت شارژ ۶۵ وات دارد. متأسفانه امکان شارژ سریع بدون شارژر سوپروک وجود ندارد.

مشخصات اوپو فایند ایکس ۳ پرو

  • نمایشگر: ۶.۷ اینچ، QHD+
  • تراشه: اسنپ دراگون ۸۸۸
  • رم: ۱۲ گیگابایت
  • حافظه: ۲۵۶ گیگابایت
  • دوربین‌ها: ۵۰، ۵۰، ۳ و ۱۳ مگاپیکسل
  • دوربین جلو: ۳۲ مگاپیکسل
  • باتری: ۴۵۰۰ میلی آمپر
  • نرم افزار: اندروید ۱۱

شاید برایتان جالب باشد: انواع گلس گوشی
همه چیز درباره بهترین صفحه نمایش موبایل


منبع: AndroidAuthority

‫0/5 ‫(0 نظر)

1 در مورد “انواع حسگر اثر انگشت گوشی | اسکنر اثر انگشت چیست و چگونه کار می‌کند؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

خرید از فروشگاه کاریان همراه

 

گوشی ها و لوازم جانبی اصلی سامسونگ همراه با مدل های زنده برای بررسی 

خرید حضوری و تلفنی از فروشگاه کاریان 

تلفن : 02122500000

آدرس : جردن، بلوار آرش غربی، پلاک33

هر روز ساعت 9 صبح الی 8 بعد از ظهر

جمعه ها ساعت 2 الی 8 بعد از ظهر

مسیریابی به فروشگاه